Lääne-Timor
Alori saarelt Kalabahi linnast
sõitsime Lääne-Timorile ca 18h, teel
selgus, et sama praam sõidab edasi Rote saarele (kuulub samuti Lääne-Timorile),
kuhu meil ka plaan jõuda oli, seega jäime praamile.Too praamisõit kestis kokku
24h. Teel nägime taaskord palju delfiine, ühte hiigelsuurt vaala,
vee-kilpkonni, kotkaid ja lendavaid kalu.
Tolle praami peal meil jällegi
kuidagi vedas ja saime tekile, kus võis aind meeskond viibida, ööbima.
Tähistaeva all magamiksotis on täitsa mõnus peaks mainima.
Mida Indoneesia idapoole seda
tumedamaks inimesed muutuvad. See poiss oli Ida-Timorilt pärit, üks
laevameeskonna liige ja tahtis väga pildile jääda. Soengud on neil kõigil
jalgpallurite stiilis.
Päikeseloojang praamikatuselt. Kergelt tuulest viidud!
Kupangi sadam on veel koralle
täis. Mida rohkem nad seal vett reostavad seda kiiremini kogu veealune elu
hävib.
Katoliiklaste laev
Rote saar kuulub Lääne-Timorile
ja on üks lähimaid Indoneesia surfikohti Austraaliale. Kõigepealt sõitsime bemoga
Pantai Baru sadamast Ba’a-sse, mis on Rote suurim linn. Rote saarele on
võimalik ka kiirpaadiga tulla, sõit kestab Kupangist 1,5h ja maksab
170 000 ruupiat, me otsustasime aeglase praami ja mereelu nautlemise kasuks
- 4h ja 35 000 ruupiat. Rote on kuulus vingete surfilainete ja imeilusate
randade poolest. Kusjuures Rote saarel on aegade arust hollandlasi elanud,
kellelt kohalikud on efektiivse koolisüsteemi arendanud. Rote saare elankikkond
ongi Nusa Tenggara kõige haritum kogukond. „Hello
mister“ ja „hello missis“ kõlab
muidugi igal nurgal aga mõni oskas ikka täitsa head inglise keelt rääkida. Ba’a
linnas jälgisime kohalikku jalgpalliturniiri. Suurim erinevus Euroopa jalkamängudest
oli see, et lehmad sõid sealsamas jalgpalliväljaku ääres pulbliku seas.
Ba’a linna turg.
Sadam mõõna ajal. Mõõn ja tõus
vahetuvad väga kiiresti. Ba’a linnas saime parima grillkala osaliseks, maailma
parim punane ahven maksis 35 000 ruupiat.
Ba’a linnast rentisime motika ja
asusime teele Nemberala surfipeallinna ja
saare privaatrandu avastama.
Kuna Rote on üks lõunapoolsemaid
Indoneesia saari, siis kliima on ka savannilikum - kuiv ja kuum.
Kohalikud hütid, peremehel näpud
püsti! Erinevalt muudest saartest oli kõigil sarongi asemel päris riided
seljas.
Nagu ikka, motikad ja lehmad
korraga teel.
Kalamees keset vett.
Ja tema kiivriga konkurent.
Lehmad poseerisid hea meelega.
Tervitused kodustele! Sellised on Rote
hobused.
Nemberala surfikülas ööbisime
ühes küla odavaimas imekaunis kohas - Tirosa bungalows. Otse ranna ääres,
hommiku-, lõuna- ja õhtusöök 150 000 ruupiat per nägu/öö. See roosakas-lilla rippuv asi seal on minu
maailma ägedaim võrkkiik (www.ticketothemoon.com
– double suurus maksis ca 30 USD, valmistatud langevarjumaterjalist, ei aja
higistama, maailma mugavaim). Nemberala surfiküla pole muidugi võrreldavgi
Baliga, kus Kutas surfilaudu ja surfiinstruktoreid rannast aind leiadki. Rannas
kohtasime üksikuid surfareid. Küll aga enamik turiste tulebki Rotele surfama, meie läksime hetkel aind uudistama.
Nemberala traditsioonilised
majad.
Ilus Nemberala ranna päikeseloojang.
Samal ajal jalutas mööda rannaliiva flööti mängiv tüdruk ja igal pool jooksid
põrsad ringi pluss krabid siblisid oma karpidega ringi. Meeleolu oli ülev J
Vaade meie majutuskohast.
Väiksed surfiässad, kahekesi
jalgrattal pole probleem, hiljem lisandus veel kolmas sõber, sõitmine polnud
endiselt probleem.
Ja oh need Rote avastamata
rannad. Wau-wau-wau! Parimad rannad, mida siiani Indoneesias näinud oleme.
Ja ranna vastas on sellised
kooskopalmisalud.
Bo’a külla on Indoneesia valitsus
ehitanud surfimajad, mis aga kahjuks kehva majandamise tõttu on maha jäetud.
Surfihooajal pidid seal aga võistlused toimuma.
Järjekordne pehmeliivarand.
Tolle ranna lähedal korjati
hiigelsuuri merekarpe. Need mida meie silmad Euroopas on harjunud nägema on
pestud, harjatud ja läikima löödud karbid. Originaalkarbid on aga sellised.
Päeval avastatud lemmikrand mõõna
ajal enne päikeseloojangut. Päikeseloojangut tulid muidugi kitsed ja põrsad ka
vaatama.
Piknik
Päike loojub
"Väikesed" karbid käivad kinni-lahti :)
Ja veel üks imeline privaatrand.
Teel Nemberalast tagasi Ba’a
linna leidsime tee ääres jões mõnulevad vesipühvlid.
Üks pühvlipere ületas peaaegu märkamatult aga veekogu.
Kuivavad palmid ja liivakivi
kaljud ümberringi.
Kus on mu lisakohvri kandja
merekarpide jaoks?
Mudaga kaetud poolsurnud
korallide lahesopp. Mõned eluga võitlevad meritähed.
Rote saarelt siirdusime
Lääne-Timori suurimasse linna Kupangi.
Praamil leidsime taaskord uue
sõbra, kes väga tahtis meiega poseerida.
Kummaline kalastusviis. Laevalt
visatakse võrk vette ja samal ajal hüppab oma 10 indoneeslast vette, et siis
võrk ilusti ringiratast panna. Peale seda ujub meeskond tagasi laevale.
Kupang on idapoolse Nusa Tenggara
pealinn. Seal on palju ülikoole, riidepoode, raamatupood, kümned hotellid ja
riigiasutused. Sattusime linna vahetult
valimiste eel, valimiskampaaniate ajal. Jakartast olid kohale lennanud
parteide kõrgemad ninad, kes siis rahvaga kohtusid ja neile erinevaid meelelahutusüritusi
pakkusid. Üks oli näiteks kastitäite noorte valijate ringi sõidutamine lippude
lehvides fanfaaride ja pasunate saatel kastiautodes ja motikatel. Kupangi parim
tõmbenumber oli aga igaõhtune mereandide turg. Päeval olnud poetänav suleti
õhtul liikluseks ja kohale veeresid väikesed restoranikärud ja alustati
restorani-turuga. Kupangi linnas on kuidagi seline kummaline õhkkond. Kohalikud
ei olnud nii sõbralikud kui eelnevatel saartel, lisaks saime väikese suitsupommi
osaliseks. Kaks tüüpi motikatel sõitsid mööda ja arvasid, et väga sheff on bule-dele suitsupomm visata.
Kupangis viibisime 4 päeva, kuna
pidime ootama saatkondade avamist kuni esmaspäevani. Plaanisime minna
Ida-Timorile uue Indoneesia viisa taotlemiseks. Selleks, et aga Ida-Timorile
minna, tuleb taotleda luba Ida-Timori saatkonnast pluss osta Ida-Timori viisa
(25USD) piirilt. Uus kahe kuu Indoneesia viisa valmib 5 tööpäevaga ja maksab
50USD. Vahepeal surfasime lennupileteid Uus-Meremaale ja selgus, et odavaim
variant (AirAsia) lõpetab lennud mais ja pakub viimaseid pileteid üliodavalt.
Mõeldud-tehtud, broneerisime Uus-Meremaa piletid 30.maiks (Kuala
Lumpur-Christchurch). Samal ajal aga mõtlesime, et Indoneesia uut viisat
saaksime kasutada ainult kuu ja see Ida-Timorile minek võtaks juba nädala
väärtuslikust ajast. Uurisime ümberkaudsed riike ja otsustasime, et veedame oma
viimased Indoneesia päevad Jaava saarel ja lendame oma viisa lõppedes riigist
välja ja viisat hetkel ei pikenda. Valituks osutusid 10 päeva Malaisias, 3
nädalat Filipiinidel, tagasi Kuala Lumpurisse ja bon voyage Uus-Meremaa!
Sünnipäeva veedan Filipiinidel – tere tulemast tordile!
Nusa Tenggara (mis siis on üks
Indoneesia provintse, koosneb sadadest väiksematest ja suurematest saartest,
algab Bali kõrvalt Lombokilt ja lõppeb Lääne-Timoriga) läbimiseks mööda maad
võtsime kokku 18 bussi või bemot, kasutasime 6 autot, rentisime 14 korda
mootorratast või kasutasime mootorratta taksot, sõitsime 13-ne
laevaga, kasutasime 2 pikup-i, ühte politseibussi ja lõpetuseks ühte lennukit (Kupang-Bali).
Comments
Post a Comment